Een Fijn Lesje Sokken Breien Op Een Rondbreinaald

Sokken breien is iets waar veel mensen zich niet aan durven te wagen, terwijl het eigenlijk heel simpel is, zeker wanneer je een rondbreinaald gebruikt. Toen ik me deze ambacht eigen wilde maken wist ik alvast zeker dat het niet op 3, 4 of 5 naalden zou zijn, simpelweg omdat ik daar echt geen geduld voor heb.

Ik wil jullie dan ook laten zien hoe je een sok breit op 1 rondbreinaald. In dit lesje brei je ook meteen een babysokje. Onderaan dit bericht kun je ook de foto-tutorial of het patroon in pdf downloaden!

Omdat er nogal wat mailtjes kwamen met vragen over deze tutorial heb ik een berichtje gemaakt met de meestgestelde vragen: http://sascha-lovetoknit.blogspot.com/2012/01/veelgestelde-vragen-over-sokken-breien.html

Men neme:

-1 Rondbreinaald maat 3,5 van 60 of 80 cm
-Sokkenwol, ik gebruik hier Oslo van Botter Ijselmuiden, gebruik in elke geval garen geschikt voor naald 3,5-4 mm.
-Naald

Zet 24 steken op. Nu splits je de steken op in 2 delen door de helft van de steken achter de naald op de flexibele draad de duwen, trek nu de flexibele draad helemaal door de opening totdat de helft van de steken op de andere naald zijn. Nu trek je de achterste naald (de naald waar de steken zich bevinden met de opzetdraad eraan) los zodat je hiermee kunt breien. De steken die je niet gebruikt blijven dus in het midden op de flexibele draad rusten.

Je begint nu met breien in boordsteek (2 recht, 2 averecht) 12 steken lang. Let goed op dat de draad en/of steken niet gedraaid zijn, maar zich zo bevinden dat je de opzet nu sluit tot een cirkel.
Als je deze twaalf gebreid hebt, merk je dat de andere naald vrij is gekomen, om nu de achterste steken te breien, schuif je deze steken (de steken die zich op de flexibele draad bevinden) op de vrije naald en trek je vervolgens de andere naald vrij zodat die steken zich nu op de draad bevinden en je de naald los hebt om mee te breien. Op deze manier blijf je de hele sok doorgaan met het wisselen van naalden.

Let op: de eerste steek van de naald altijd goed strak breien zodat de steken niet gaan wijken!
Als er staat afhalen kun je aan de steken erna zien of je recht of averecht moet afhalen.

Ga nu verder met de eerste naald boordsteek en blijf nog 5 rondes in boordsteek breien zodat je 6 toeren boordsteek hebt. Brei nu verder 6 naalden alles recht (omdat je in het rond breit krijg je nu 6 naalden tricot-steek).

Nu gaan we verder met het breien van de hiel. Deze wordt op 1 van de 2 naalden heen en weer gebreid.

Ronde 14: Draai de naald, 1afhalen, 11 averecht
Ronde 15: Draai de naald, *1afhalen, 1 recht* herhaal 
Ronde 16-21: herhaal ronde 14-15

Ronde 22: 1 afhalen, 6 averecht, 2 averecht samen breien, 1 averecht, draai
Ronde 23: 1 afhalen, 3 recht, (1afhalen, 1 breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen), 1 recht, draai
Ronde 24: 1 afhalen, 4 averecht, 2 averecht samen breien, 1 averecht, draai
Ronde 25: 1 afhalen, 5 recht, (1afhalen, 1 breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen), 1 recht

Om van de sok weer een rond geheel te maken en de voet te breien neem je nu de steken aan de zijkant van de hiel op de volgende manier op:

Ronde 26: Neem 4 steken op langs de zijkant van de hiel en houd op dezelfde naald als de hiel, zet deze steken op de draad, brei de 12 steken op de andere naald, zet deze steken op de draad en neem aan de andere zijkant van de hiel ook 4 steken op. Je hebt nu dus op 1 naald 12 steken en op de andere 16.

Ronde 27: Brei de rest van de toer recht.
Ronde 28: 1 recht, 2 recht samenbreien, 10 recht, 1afhalen 1 recht afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, brei de tweede naald recht.
Ronde 29: recht breien
Ronde 30: 1 recht, 2 recht samenbreien, 8 recht, 1afhalen 1 recht afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, brei de tweede naald recht.
Ronde 31: recht breien

Voet:
Ronde 32-44: Recht breien

Teen:
Ronde 45: *1 recht, 2 recht samen, 6 recht,  1afhalen 1 breien afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, k1* herhaal voor de tweede naald
Ronde 46:  Recht breien
Ronde 46:*1 recht, 2 recht samen, 4 recht,  1afhalen 1 breien afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, k1* herhaal voor de tweede naald
Ronde 48:  Recht breien
Ronde 49: *1 recht, 2 recht samen, 2 recht,  1afhalen 1 breien afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, k1* herhaal voor de tweede naald

Om de sok dicht te maken gebruik je de kitchener steek. Om dit uit te leggen verwijs ik even naar youtube:

En dan is nu het enige wat overblijft een broertje voor dit eenzame sokje te maken!

Ik ben benieuwd of jullie net zo verslaafd raken aan het sokken breien als ik, in ieder geval wens ik julie veel plezier met dit lesje en patroon en voor als jullie uitgeoefend zijn, volgt er zeer binnenkort het patroon voor de versie in maat 37-43. 

56 opmerkingen:

  1. zag je berichtje ook op FB maar heb ooit eens proberen sokken te breien en man …ik heb uit pure kolere haaknaalden en al in de hoek van de kamer gezwierd!! het lukte me langs geen kanten
    en nu ik het zie zou ik het toch nog eens een keer willen proberen, maar zal mij misschien eerst zo van die rondbreinaalden gaan kopen
    leuke feestdagen en veel creatief genot in 2012!
    liefs,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit duidelijk beschreven en laten zien, wow... Zelf brei ik gerust met 5 pennetjes, maar ik kan me voorstellen dat dit eenvoudiger is.
    Echt een toppie tutorial, Sacha!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend bedankt voor de enorm duidelijke en fijne handleiding!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lief van je, eindelijk een sokken-brei-tutorial in mijn taal! Dit moet lukken, die rondbreinaald ga ik ook proberen. Ben nu (mijn allerallereerste sok) aan een gevecht met vijf naalden bezig. WAAR LATEN JULLIE DIE!!! Ze steken overal uit, zitten in de weg, mijn draad knoopt zich er vanzelf omheen, ze prikken in mijn oog en ze glijden als ik even de andere kant opkijk spontaan uit de steken. Grrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit gaan we bewaren tot dat we ook ons breien hebben aangeleerd :) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie uitleg, Sascha. Ik krijg zo'n lelijke knik in mijn rondbreinaald als ik bijvoorbeeld kerstballen brei. Heb jij dat dan niet. Je legt wel een handige manier uit om een klein project toch op een rondbreinaald te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook al eens gebreidt met een rondbreinaald, maar ook ik krijg een lelijke overgang. Daarom heb ik net mijn eerste sok op 5 naalden gebreidt. Het is wel makkelijker op een rondbreinaald en je kunt er twee tegelijk breien. Gelukkig nieuwjaar en ik wens je heel veel creativiteit toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad heldere uitleg, tot ronde 14 gaat het goed maar dan loop ik vast
    Brei je dan nog maar de helft van de sok? En afhalen is toch geen afkanten? Ik heb dan bij ronde 22 nog steeds 11 steken, maar vlgs de uitleg zouden dat er minder moeten zijn.....help!! Ik wil zo graag verder.....
    En is een ronde 1 naald of 1x heen en weer? Of moet ik vanaf 14 tweemaal een halfstuk breien?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi bep, vanaf ronde 11 brei je de hiel heen en weer op 1 naald, dus dat zijn de helft va de steken. Wanneer je bij ronde 22 komt heb je nig steeds even veel steken alleen brei je ze niet allemaal, ik denk dat als je verder gaat volgens de instructies, je straks de constructie begrijpt;) afhalen betekent dat je de steek overneemt alsof je hem breit alleen brei je hej niet. Hopelijk kom he hier verder mee! Succes! Groetjes sascha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kan iemand mij dit uitleggen: Ronde 23: 1 afhalen, 3 recht, (1afhalen, 1 breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen), 1 recht, draai? Ik heb in ronde 23 nog 10 steken. Maar ik snap het afgehaalde steek over de gebreide steek halen niet echt. Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldige uitleg, precies wat ik zocht!!!!,
    ben normaal meer van de haak en de kniftyknitter maar wou het toch proberen met een rondbreinaald :)
    ach en aangezien dat die naalden maar 79 cent kosten bij de Zeeman hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super bedankt voor de Fotos erbij.Wat een leuk Tutorial.

    groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goede dag,

    Ik heb een vraag, ik ben voor het eerst aan het sokkenbreien op een rondbreinaald.
    Ik was tot ronde 59 gekomen mijn vraag is moet ik wat tussen de haakjes staat ook gewoon breien dus
    1 af 6 r 1 af 1 r afgehaalde steek over gebreide steek halen 1 r draai, of moet ik met wat er tussen de haakjes staat met die 6 r doen.

    Vriendelijke Groeten Sigrid Mostert

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Sigrid, je breit het exact zoals het er staat, anders zou je ook nooit uitkomen. Succes ermee.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Sascha,

    Daar ben ik weer, ik had de hele sok uitgehaald en over gedaan.
    Nu ben ik bij 68 kun je die steken ook met een haaknaald opnemen?
    En moet je ronde 70 met de breinaald breien waar de steken van de hiel
    op staan, je ziet ik ben de rondens kwijt.
    Als je dan aan ronde 76 begint heb je op beide naalden 24 steken klopt dat?
    Nou ik hoor van je, ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt anders hoor ik het wel.
    Gr Sigrid Mostert.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heel hartelijk bedankt voor de goede uitleg van dit sokken patroon .
    Ga het eens proberen .
    Groet Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi sascha
    Ik kom sinds ik jou mooie site ontdekt heb regelmatig even langs om te kijken,heerlijk al dat moois
    én de duidelijke lesjes!!!!!!
    Ik snapte nooit iets van kabels breien, en sokken op de rondbrei naald dat was al helemaal niet te doen dacht ik ,maar met de super duidelijke uitleg van jou lukt het mij nu gewoon ook!
    Ik ben blij :).
    heel stiekem hoop ik dat ik ooit een lesje wanten breien komt haha!!!
    Maar...een mens moet wensen houden natuurlijk:)
    Heel hartelijk bedankt voor alle lesjes en de tijd die je daar voor ons ingestoken hebt,Super!
    Ik ga binnenkort aan de slag met de leuke baby sokjes.
    Groetjes Minke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. de baby sokjes zijn leuk, maar in de grootste maat klopt het patroon niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  19. de foto's zijn niet te zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hilde, het is mij een raadsel waarom blogger ineens alle foto's verwijderd had, maar ik heb ze er inmiddels allemaal opnieuw opgezet, veel plezier met de tutorial! groetjes

      Verwijderen
  20. Hallo , geweldig patroon en uitleg , maar ik zit wat vast bij ronde 23, kom op veel te weinig steken in die ronde? 1 afhalen , 3 recht( 1 van afhalen en overhalen) en 1 recht. Of ben ik kippig? :D
    Bijvoorbaat dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Joyce, dat lees je inderdaad verkeerd. 1 afh, dan 3 recht, dan wat er tussen haakjes staat en 1 recht. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Sascha,

      Sorry ben een beginneling, maar kom er nog niet uit.

      Ronde 23: 1 afhalen, 3 recht, (1afhalen, 1 breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen), 1 recht, draai

      Lees ik als volgt:

      1 afhalen, 3 recht, (1afhalen, 1 breien en overhalen (=minderen?) dus samen 1 steek) , 1 recht

      Dan kom ik alleen op 6 steken.

      Of moet het geen tussen haakjes 3x gedaan worden ivm met de 3 recht ervoor?

      Nogmaals sorry!

      X Joyce

      Verwijderen
    2. Haha tis nog te lastig denk ik, ik zal eerst wel weer ff oefenen op wat minder lastige dingen!
      Dank iig!

      X Joyce

      Verwijderen
    3. Ook ik loop hier vast. Wat doe je met de overige 3 steken? Of klopt het niet dat ik er 3 overhoudt?

      Groetjes Marie-José

      Verwijderen
  22. Hallo Sascha,

    Zo 2 maanden voor de Kerst ben ik begonnen met breien van diverse kerstballen, hetgeen ik met 5 pennen doe. Dit was wel even puzzelen, maar ik had het al snel onder de knie. Nu wil ik ook kleine kerstsokjes in de boom gaan hangen en dacht om dit eens te proberen met een rondbreinaald. Jouw uitleg werkt uitstekend, maar bij het breien van de teen weet ik niet wat je bedoelt met "1k". Het zal niet minderen zijn, want de eerste keer tel ik gewoon nog 12 steken. Dus.....help!!!

    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi hannie, wat grappig daar jij de eerste bent dit ooit opmerkt! Het is een fout, gekomen doordati het patroon eerst in het engels geschreven heb en toen vertaald naar nederland de k1 kun je vergeten en ik zal het snel eens aanpassen! succes nog, groetjes

      Verwijderen
  23. Ook voor mij: ik loop vast bij naald

    Ronde 22: 1 afhalen, 6 averecht, 2 averecht samen breien, 1 averecht, draai
    Dan ga je uit van 1 + 6 + 2 + 1 = 10 steken die op de naald stonden? Maar er staan er nog 12 op als ik aan die naald begin...

    En bij zin 23 snap ik ook niet waarom het tussen haakjes staat...

    Inmiddels heb ik al wel één oefensokje af, maar het is wat rommelig omdat ik dit niet zo goed begreep.

    Het rondbreien bevalt na 2 x uithalen heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pollewopje, de manier waarop het in ronde 22 staat, klopt, je gebruikt dus niet alle steken, maar gaat van binnenuit minderen, ik denk dat wanneer je de instructies exact opvolgt je het vanzelf gaat begrijpen.

      Bij zin 23 staat het tussen haakjes omdat het in wezen 1 handeling is, je haalt 1 steek af, breit 1 steek en gaat dan weer verder met de afgehalde steek, dat is de mindering...

      Ik denk dat je het misshien even niet moet proberen te snappen, maar gewoon doen, dan zie je vanzelf de logica ;)

      Succes ermee!
      groetjes

      Verwijderen
  24. Dank je, omdat ik het maar steeds niet snapte heb ik op internet rondgekeken en wat hielp was
    http://www.youtube.com/watch?v=wVXLOG1L8LM
    en toen had ik het door. Het tweede sokje is heel goed geworden! Ik ga door!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Sacha,
    wat een leuke site!
    Ik brei voor het eerst sokken op de rondbreinaald.
    Het gaat op zich best goed, totdat...ik bij ronde 68 en 69 kom.
    In ronde 68, moet je 24 steken recht breien: zijn dit de steken op de pen van de bovenkantvoet?(dus niet de hielpen,want daar zitten als ik het goed heb 22)
    Bij ronde 69 staat: rest van de toer recht breien. Ik snap niet precies wat met; de rest wordt bedoeld. Op welke pen brei je die rest? De hielpen of de andere?
    Alvast heel erg bedankt!
    Groetjes van Muriël

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Muriël, het klopt niet helemaal wat je zegt. Ronde 68 is de ronde waarin je steken op gaat nemen, 16 om precies te zijn. Als het goed is heb je in ronde 67 voorde hiel nog 14 steken over, daarbij neem je 8 steken op. Vervolgens brei je de naald die de hele tijd niet gebruikt is, dat zijn er 24, deze steken zet je op de draad. Nu neem je nog een keer 8 op. Nu heb je dus 14 + 8 voor de hiel is 22, dan 24 voor de bovenkant, dan nogmaals +8 bij de eerste 14 + 8 = 30 in totaal. je hebt dus voor de hiel 30, voor de voorvoet 24 totaal 54 steken.

      Ronde 69 i gewoon 1 toer rechtbreien, het gekke is alleen dat je midden in de hiel gestopt bent, dit moet ook anders kom je nooit uit.

      Ik hoop dat je zo verder komt.
      groetjes Sascha

      Verwijderen
  26. Hoi Sascha,
    Bedankt voor je antwoord!
    Ik heb even een stukje uitgehaald, want het was niet helemaal goed (het is toch maar een oefensokje).
    Ik heb eerst 8 steken opgenomen (in ronde 68) en daarna de 24 steken op de andere pen gebreid. Het werkdraad zit nu aan die naald, moet ik de tweede keer 8 steken opnemen met de pen waarmee je de 24 steken hebt gebreid?
    Als ik dat doe, dan zit het werkdraad, tussen de 8 nieuwe steken en de 22 die al op de hielpen zaten. Moet ik de hielpen nu gewoon recht afbreien? (is dat wellicht:ronde 69; de rest van de toer recht breien...)

    De rest van de sok snap ik gelukkig helemaal. Het lijkt me leuk om dit stukje ook goed te kunnen. Want dan ga ik zeker meer lekkere wollige sokken maken.
    Groetjes van Muriël

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik je reactie zo lees vermoed ik dat het steken opnemen niet helemaal duidelijk is, kijk hier eens naar de plaatjes: http://knitty.com/ISSUEwinter04/FEATwin04TT.html

      Verwijderen
  27. Hoi,
    Op zich, dacht ik (.....) dat ik het opnemen van de steken wel snapte. De eerste 8 steken opnemen ging dacht ik goed. Bij de tweede keer (na het breien van de 24 steken op de andere pen) wist ik het niet zo goed. Bedankt voor de tip van die site. Daar staan duidelijke plaatjes. Alleen niet echt voor deze specifieke sok op de rondbreinaald....: (
    Maaar ik geef het niet op! Ik blijf gewoon oefenen : )
    Groetjes van Muriël

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik twijfelde of je de draad wel meenam, maar ik denk het dan wel. Die 24 die je hebt blijven zeg maar bij elkaar, daar komt niks bij, op 1 pen is het 8 + de 14 + opnieuw 8 op het einde en de ander is 24. Die laatste 8 opgenomen steken blijven dus even ongebreid. Die brei je pas de volgende toer mee, misschien kun je nog even goed naar de plaatjess hierboven kijken! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oooh dank je : )
    ik kom steeds een stukje verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ik had bij mijn laatste poging inderdaad het zo, dat ik die laatste 8 niet direct breide. Dus misschien dat ik het nu toch eindelijk snap : )
    Bedankt voor je moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. kan je mij 26 uitleggen? ik snap niet goed wat je bedoeld met de zijkant van de hiel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tussen de twee naalden heb je nu een open stukje dat word de zijkant van de hiel. Daar neem je om dat icht te maken een aantal steken op. Succes ermee, groetjs

      Verwijderen
  32. oke dankjewel alleen nu loop ik tegen het volgende aan. er staat bij steek 28 na 10 recht breien (1 afhalen 1 recht afgehaalde steek over de gebreide steek halen (dit snap ik niet). en hierna staat de tweede naald recht (dus de andere naald weer?) en dan ronde 29 begin je weer met de andere naald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed is heb je deze manier van minderen al eerder gebruikt, 1 afhalen dan 1 recht breien en de steek die je daarvoor hebt afgehaald haal je over de recht gebreide steek heen... Het werk is in tweeen gesplitst op twee naalden, de twee naald is dus nog dezelfde toer maar dan de andere helft van de steken, bij rond 29 start je inderdaad weer met de andere naald vanaf het begin.

      Verwijderen
  33. hallo sascha even een algemene vraag (misschien een domme vraag)als je over een ronde praat betekend dit dan dat je gaat breiden met de steken die op het draad rusten of de andere steken op de andere naald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een ronde is hetzelfde als een "toer" of een "naald", dat betekent dus 1 ronde waarin alle steken gebreid worden (tenzij anders aangegeven). Je breit telkens in het rond, dus als 1 toer klaar is draai je niet om zoals wanneer je "plat" breit. Hopelijk heb ik je vraag beantwoord! groetjes

      Verwijderen
  34. Hallo Sascha, afgelopen dagen een poging gewaagd, honderd keer uitgehaald en eindelijk had ik het breien door, tot toer 14 dan klopt het niet meer, ik hou meer steken over, is afhalen afkanten? Ik snap er niks van dacht dat ik het door had, maar niet dus, weer uitgehaald, Brrrrr.

    Hartelijke groeten,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thea, wat dapper dat je doorzet ;) Kijk even hier: http://sascha-lovetoknit.blogspot.nl/2012/01/veelgestelde-vragen-over-sokken-breien.html groetjes Sascha

      Verwijderen
    2. Dank je wel Sascha voor je snelle reactie, ik ga de link die je geeft eens goed bekijken, wie weet kom ik er dan uit. Wil het zo graag, gaat vast een keer lukken.

      Groetjes,
      Thea

      Verwijderen
  35. Hallo Sascha,

    Ook ik ben heerlijk aan het zwoegen met de babysokjes. Maar bij ronde 26 gaat het fout. Ik zet de steken er bij. Maar de sok komt niet netjes bij elkaar. Ik blijf twee grote gaten aan de zijkant houden. Wat doe ik fout?

    Groetjes,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judtih, kijk even hier: http://sascha-lovetoknit.blogspot.nl/2012/01/veelgestelde-vragen-over-sokken-breien.html
      succes ermee, groetjes

      Verwijderen
  36. Hey Sascha,

    Leuk patroon. Alles loopt goed tot ronde 26. Dit is wat ik tot nu toe al gedaan heb:

    Op de hielnaald had ik 8 steken. Ik heb 4 steken van de zijkant van de hiel opgenomen met de hielnaald (onder opnemen versta ik:je naald onder het v'tje steken en vervolgens breien) waardoor ik vervolgens 12 steken op de hielnaald kreeg. Deze 12 steken heb ik daarna op de draad geschoven. Vervolgens heb ik de 12 steken van de naald die de hele tijd niet gebruikt is geweest, gebreid en op de draad geschoven.

    Nu komt het probleem: Ik moet opnieuw 4 steken opnemen zodat ik op de hielnaald in totaal 16 steken krijg, maar mijn werkdraad bevindt zich op de andere naald. Kan dit? Blijven de 12 steken van de hielnaald intussen op de draad zitten of schuif je ze opnieuw op de naald?

    Alvast bedankt voor je hulp.

    Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Sascha,

    Ik heb precies hetzelfde probleem als Els Verbelen hierboven! De werkdraad zit op de verkeerde naald waardoor ik de volgende 4 steken niet op kan halen.
    Heb je enig idee hoe dit komt??

    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo Sascha,
    dankjewel voor het patroon!
    Ik ben niet zo snel en dacht daarom het patroon op te slaan.
    Maar hahaha, dit is al lastig!
    Moet ik voor het downloaden eerst betalen?
    groeten, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hey hey! Vandaag voor het eerst een sokje geprobeerd, en ik snapte de helft er maar van, haha :)
    Het eindresultaat lijkt wel op een sokje, dus het kon erger... Bij ronde 26 zeg je dat je op 1 naald 12 steken hebt en op de andere 16 en dat was bij mij echt niet zo xD ik lees de veelgestelde vragen wel eerst. Bedankt voor alle uitleg, iig!!
    Groetjes, Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel gedetailleerd, top! Als fervent breister ben ik, naar eigen mening, redelijk ervaren en is het me gelukt met je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik wilde wel dat ik hier een foto kon plaatsen, want inmiddels kan ik al een stuk beter sokken breien, zelfs fair isle.....Dank voor je uitleg, want door deze site en uitleg ben ik eraan begonnen :-)