The Kiss... *Free pattern!

For English please scroll down!

Samen met de Samenspinsters gaan we weer creatief aftellen naar valentijnsdag. Dit keer met een telpatroontje waar je eindeloos veel kanten mee op kunt.
Natuurijk helemaal in thema met de bekende afbeelding van dit schattige kussende stelletje ook bekend als De Kus. Als voorbeeld heb ik deze pannenlap gehaakt.

Er zijn 2 dingen waar je op moet letten als je een patroon in gaat haken met verschillende kleuren:
-De netste manier om van kleur te veranderen is om de laatste stap van de voorgaande steek te haken met de nieuwe kleur. Bvd als de voorgaande steek een vaste is haak je de laatste omslag die je door twee lussen trekt met de nieuwe kleur.
-Voor dit patroon verander je steeds van kleur, ik haak de draad die ik niet gebruik dan mee, dit betekent dat je deze draad bovenop de te haken steken houdt en er omheen haakt zodat je geen losse draadjes aan de binnenkant van het werk ziet.

Ik heb dit fiilmpje gevonden waarop je deze twee tips in gebruik ziet.

Ik gebruikte haaknaald 3mm en 100% katoen garen voor nld 4-5mm.

Het patroon:
1. Haak 32 lossen, 1 vaste in de 2e losse van je haaknaald, vaste in elke steek tot het einde (31 steken)
2. Draai, 1 losse, deze losse telt niet als eerste steek voor de rest van het patroon, vaste in elke steek tot einde (31 steken)
3. tot 31 Herhaal 2.
Tijdens het haken houd je de  teltekening rechts aan:

Rand:
1. Met roze: haak vasten om alle randen van het vierkant, in elke hoeksteek haak je 3 vasten.
2. Met blauw: *1 vaste, 3 lossen* herhaal rondom. In de laatste hoek haak je in plaats van 3 lossen 10 lossen om het ophanglusje te maken. Werk de eindjes weg en de pannenlap is klaar.

Natuurlijk kan je nog veel meer leuke dingen maken met dit telpatroon. Een kruissteek borduurwerkje, inbrei-patroon of zelfs een deken van granny squares!

------------------------------------------

Together with the other "Samenspinsels" member we've made another little countdown calender to valentine's day with creative freebies. This time I've made a little chart with endless possibilities. 
Off course it fits right in the theme with this image of a cute little kissing couple also known as The Kiss. For example I've made this potholder.

There are 2 things you need to keep in mind when crocheting a pattern with more colors:
-The prettiest way to change colors is to complete the last step of previous stitch with the new color, for example when the last stitch is a sc, the last yarn over and pull through 2 loops will be with the new color. 
-For this pattern you’ll keep changing colors all the time, I’ve carried the colors along while using the second color, this means you’ll hold the yarn of the color you’re not using on top of the stitches you are going to work in, so you won’t see loose threads on the wrong side of your work.

I found this video in which these 2 tips are applied.
I've used crochet hook 3mm and 100% cotton aran weight yarn.

The pattern:
1. Chain 32, 1 single crochet in 2nd chain from hook, single crochet in each stitch to end (31 stitches) 
2. Turn, chain 1, this chain doesn't count as first stitch now and throughout, single crochet in each stitch to end (31 stitches)
3. to 31 Repeat 2.
During this pattern you'll crochet the chart above.

Edging:
1. With pink: single crochet evenly around all sides of thesquare, in each corner stitch you'll make 3 single crochet. 
2. With blue: *1 single crochet, chain 3* repeat around. In the last corner you'll chain 10 in stead of 3 to make the loop for hanging. Weave in your ends and your potholder is done!.

Obviously you can make a lot of  fun things with this chart. For example I've ade a little cross stitch embroidery work, you could include it in your knitting or even make a granny square blanket out of it!

Linking up at Hookin on Hump Day over at Mooglyblog.com.

15 opmerkingen:

  1. Heel erg lief! Leuk ook dat blauwe randje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend schattig! Leuk om hier een haakpatroon van te hebben, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk heb het patroon opgeslagen! Dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk! Dank je wel voor dit patroontje.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk, ik kan natuurlijk weer niet haken. Maar vind 'm echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is ie leuk! Filmpje is inderdaad heel duidelijk. groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n leuk patroontje!!! Ik ben er meteen mee begonnen! :)
    groetjes Cato

    fluffytiger.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk patroontje. Je kunt hem ook borduren.. Heb hem opgslagen, dankjewel..

    Groetjes van Jantje Delger

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superleuk, dit ga ik voor Moederdag maken! In de uitleg van het kleurwisselen staat trouwens 'muts' ipv 'pannenlap' ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. OW dit is leuk, thanks :) Ga het echt maken vandaag , lekker een stukkie NL in de vreemde :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Awww this is so cute! Is that embroidery in the background?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk!!! En wat een vrolijke kleurtjes. Ik zal De Kus eens gebruiken, waarschijnlijk geborduurd op het haakwerk. Dank je wel.