Blaadjessjaal met een speels randje *inclusief instructies!

Jullie hebben mijn nieuwe boek Kant haken geweldig onthaald, het staat al in de bol.com top100 en de prachtige projecten die jullie met de patroontjes gemaakt hebben verspreiden zich over het web. Daarom leek het me hoog tijd voor een leuk extraatje als bedankje!

Het patroon van de blaadjessjaal is toch echt mijn favoriete patroon uit mijn boek Kant haken! In het boek staan al verschillende voorbeelden gehaakt met katoen en sokkenwol, maar het leek me ook heel leuk om er eentje te maken met een contrasterend randje. Nu is het soms best lastis om in de zijkant van toeren een net randje te haken, vandaar dit mini-patroontje. 

Het patroon voor de sjaal zelf vind je terug in het boek!

Dit voorbeeld heb ik gehaakt met:
-Drops Lima in pistache (3 bollen) voor de sjaal, grijs (1 bol) en poederroze (1 bol) voor de rand.
-Haaknaald 4mm.

Instructies voor de rand:
Toer 1 met grijs: zodra je de sjaal af hebt begin je aan de onderkant in een lange zijkant van de sjaal met de goede kant naar je toe. bevestig het garen met 1 losse en haak 2 vasten in de zijkant van elk stokje (dus eigenlijk 2v in de zijkant van elke toer). Blijf dit herhalen tot je bij een hoek komt, haak in de korte kant simpelweg 1 vaste in elk steek. Ga daarna weer op dezelfde manier met de lange kant verder als voorheen en eindig weer met 1 vaste in elke steek voor de korte kant.
Toer 2 met roze: Het roze randje is gehaakt met de kreeftensteek, één van mijn favoriete afwerkingen omdat het zo'n leuk speels effect heeft. Deze steek is iets breder dan een gewone vaste, daarom kun je hem strak haken, of een haaknaald in een maatje kleiner pakken. De Kreeftensteek is eigenlijk niets anders dan een vaste maar dan in plaats van van rechts naar links gehaakt, haak je deze van links naar rechts, je haakt dus eigenlijk de verkeerde kant op! Dit voelt in het begin wat onwennig, maar geeft een ontzettend leuk resultaat! Draai dus niet na toer 1, maar haak verder met roze en haak 1 vaste in elke steek van links naar rechts.

7 opmerkingen:

  1. Prachtige sjaal! En je boek heb ik helaas nog niet maar staat zéér hoog op m'n verlanglijst om toe te voegen aan mijn boekenverzameling :D
    Fijne dag.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De sjaal vindik in deze kleuren nog mooier dan die in jouw boek. Helaas heb ik het boek nog niet in mijn omgeving in de winkel gezien. Maar ik ga er zeker naar op zoek.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De sjaal vindik in deze kleuren nog mooier dan die in jouw boek. Helaas heb ik het boek nog niet in mijn omgeving in de winkel gezien. Maar ik ga er zeker naar op zoek.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer leuke sjaal ! Heb het boek ook nog niet op de kop kunnen tikken !!!

    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie sjaal , staat op mijn to do lijst, ben superblij met dat boek van U, dikke proficiat
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb deze sjaal tijdens de vakantie 2 x gemaakt, een keer met invicta colour, en een met cotone, vind het boek super,
    met vriendelijke groet, madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en het randje maakt het net weer wat mooier,specialer en meer af moet ik zeggen.Geweldig leuk boek overigens!