Een fijn lesje in kabels breien

Vind je gebreide kabels ook zo leuk, maar heb je je er nooit aan durven wagen? Ik nodig bij deze iedereen op deze donkere winterdag uit voor een fijn lesje kabels breien!

Men neme, breipennen met bijpassend garen en liefst een kabelnaald zoals:

Er zijn verschillende soorten kabelnaalden. Ik vind zelfd de "J-naald" het prettigst omdat je met deze het minst snel de steken verliest. 
Mocht je geen kabelnald in huis hebben kun je ok prima een extra breinaald, rondbreinaald, stekenhouder of veiligheidsspeld gebruiken om te kabelen!

We gaan een klein proeflapje breien waarin ik de 2 meest voorkomende kabelsteken uitleg.

Zet hiervoor 10 steken op.
Rnd 1: 2r, 6av, 2r
Rnd 2: recht
Rnd 3: 2r, 6av, 2r
Rnd 4: recht
Rnd 5: 2r, 6av, 2r

Rnd 6: Dit word de eerste kabeldronde!

Je begint met 2 steken recht, vervolgens zet je de volgende 3 steken op de kabelnaald.

In deze toer kruis je de kabels naar links toe, daarvoor dien je de kabelnaald aan de voorkant van het werk te houden! 

Brei je de volgende 3 steken van de linkernaald recht.

Nu brei je de 3 steken van de kabelnaald ook recht.

Nu breien we een aantal toeren verder voor we opnieuw kunnen gaan kabelen...
Rnd 7: 2r, 6av, 2r
Rnd 8: recht
Rnd 9: 2r, 6av, 2r
Rnd 10: recht
Rnd 11: 2r, 6av, 2r

Rnd 12 is de volgende kabelronde, hier zit een wiskundige logica achter. Wanneer je gaat kabelen is de kabelrond altijd hetzelfde getal als het totaal aantal steken waar je mee kabelt. In dat geval zijn dat 6 steken en zijn de kabelrondes dus ook een meervoud van 6.

Als je gaat kabelen ben je eigenlijk steken aan het kruizen, dit kun je uiteraard op twee manieren doen, naar links of naar rechts. Naar links kruizen doe je door de kabelnaald voor het werk te houden. Wil je naar rechts kruizen houd je de kabelnaald aan de achterkant van het werk.

In ronde 6 ging de kruizing naar links, in ronde 12 kruis je naar rechts.

Begin met 2 steken recht, zet de volgende 3 steken op de kabelnaald en houd deze nu aan de achterkant van het werk!

Brei de volgende 3 steken van de linkernaald recht.

Nu brei je de 3 steken van de kabelnaald recht.

En tot slot de laatste 2 steken recht.

Je ziet nu dat wanneer je eerst naar links en dan naar rechts kruist er een soort slinger op het werk ontstaat. Ik ben begonnen met deze twee technieken omdat je dan eigenlijk de complete basis van het kabele gebruikt hebt! In patronen zie je echter vaker dat een kabel continue naar rechts of continue naar links gekruist wordt.

Rnd 13: 2r, 6av, 2r
Rnd 14: recht
Rnd 15: 2r, 6av, 2r
Rnd 16: recht
Rnd 17: 2r, 6av, 2r

Rnd 18: 2r, k6a, 2r

Dit is de manier waarop kabels meestal genoteerd worden in een patroon. Vaak word dan op een andere plek uitgelegd hoe de afkorting gelezen moet worden. De k6a staat voor kabel 6 achterkant (het getal 6 staat voor het totaal aantal steken waarmee je kabelt).

Oftewel: 2 steken recht, 3 steken op de kabelnaald en houd deze aan de achterkant van het werk, brei de volgende 3 steken recht, brei de 3 steken van de kabelnaald en eindig met 2 steken recht.

Nu zie je boven elkaar de 2 manieren van kruizen, eerst verschillende kanten op kruizen en daarboven steeds naar dezelfde kant toe.

Ik hoop dat de basis van het kabelen zo een beetje duidelijk is en als je nou niet kunt wachten om aan de slag te gaan, staan hieronder 2 leuke beginnerspatronen om je kabels te oefenen! Klik op de afbeelding om naar het patroon te gaan!

19 opmerkingen:

  1. Kabelen is ZO leuk! OOIT had ik een kabelnaaldje maar die zwerft nu ergens in huis rond hihi. Dus gebruik ik gewoon een extra breinaald in dezelfde dikte. Gaat ook goed. Maar je uitleg is super duidelijk voor diegene die het nog moeten leren :)

    Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met deze uitleg durf ik het wel aan.
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je het zo goed uitlegt. Zelf kabel ik ook graag, vooral 1 patroon is favoriet. En dat is een lekkere dikke kabelcol! Ik zal ze binnenkort eens laten zien op mijn blog!
    Succes verder met kabelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh echt geweldig dat je hebt neergezet hoe het moet, het heeft me echt over gehaald.
    Ik heb vanmiddag wol gekocht en ik straks aan de col beginnen.

    lieve groet flo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door de kerstballen rage ben ik ook weer aan het breien geslagen en nu kom ik deze leuke breiles tegen. Echt geweldig. Ga het eerst op een proeflapje uitproberen en als 't goed gaat....een lekkere dikke col breien!

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn deze uitleg!!!
    Bedankt, fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk, daar heb je nog eens wat aan!
    Net op tijd om een warme col te gaan maken, voordat het echt koud wordt! Heel erg bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Really lovely! Thank you very much for the tutorial! I've already knitted two bracelets in white and orange ;) I link to you! http://madecomaison.blogspot.com.es/2012/09/bracelets-en-tricot.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Really lovely! Thank you very much for the tutorial! I've already knitted one in white and another in orange. I link to you! http://madecomaison.blogspot.com.es/2012/09/bracelets-en-tricot.html

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh super! Nu nog even snappen hoe dat in engelse patronen gaat en dan is het mission accomplished voor mij. Dank je wel. Ben net begonnen met breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen,wij hebben een vraag over her vier kabel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oefening baart kunst! Wat een goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg duidelijk. Dankjewel. Vroeger heb ik wel een kabeltrui gebreid, maar hoe het precies moet.... Dat was een beetje weggezakt. Nu weet ik het weer! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb op youtube opgezocht hoe je kabelt moet breien, maar begreep er nog niks van..
    Je uitleg is super, ik kan het!
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Met jou uitleg is het eindelijk gelukt een kabel te breien! Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig! Ik heb vandaag leren breien en kan nu ook al kabelen! Het is gewoon meteen gelukt. Echt super! Bedankt voor je geweldige uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoop dat ik er weat aan heb, ik vond het steeds best lastig, dus ga het vanavond zeker proberen!
    Mijn blog: http://creabea1999.blogspot.nl/ zou leuk zijn als je daar ook eens op keek!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Voor het eerst kabel breien. Heb mijn eerste kabel armband gemaakt . In een keer goed . Ik hoop in de toekomst een kabel trui te breien. ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Superleuk, ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk was!!
    Ik heb ook een blog: www.loveyourlife.nl ik heb nog niet zoveel bezoekers het zou leuk zijn als jullie erop kijken.