Breipatroon sokken op een rondbreinaald

Ik heb al van een aantal dappere pogingen gehoord om te beginnen aan het lesje sokken breien. Ik ben benieuwd of er al iemand toe is aan een groter project.

In ieder geval zoals beloof bij deze het patroon in volwassen maat, het is op precies dezelfde manier gebreid als de baby-sok dus als je het lesje hebt kunnen volgen kun je deze sok absoluut ook breien!

En heb je eerst nog even wat uitleg nodig, ga dan even terug naar:
Een Fijn Lesje Sokken Breien op een rondbreinaald!

Veel plezier ermee!

Simpele Tricot Sokken

Simpele Baby Tricot Sokjes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Recently I've placed a tutorial, showing how to knit socks on one circular needle. This tutorial showed how to knit a baby sock.

I'll now share with you the pattern to knit an adult sock, in exactly the same way, too.

To go back to the picture-tutorial (in Dutch):
How to Knit Socks On A Circular Needle

And the patterns:

Simple Stockinette Socks

Baby Stockinette Socks

Have fun with it!

23 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit. Ik begin vandaag aan mijn tweede sok op 5 naalden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A simple sock...but oh so cute! ^-^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. even een vraagje, bij het sokken breien is afhalen dan de ene steek over de andere zodat je er een minderd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, afhalen is gewoon van de linkernaald overnemen op de rechternaald.zonder er iets mee te doen! Groetjed

      Verwijderen
  4. Wat is je naald draaien? :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In plaats van in het rond te breien, ga je terug de andere kant op, je draait dus eigenlijk de werkrichting

      Verwijderen
    2. Dan bekom je toch gaten aan de zijkant van de sok? Is er ergens een video te vinden hierover?

      Verwijderen
  5. Dus als ik het goed begrijp moet je doen zoals hieronder en dan de resterende steken verder breien in rechtse steek?
    Rnd 44: Draai de naald, 1af, 23 av
    Rnd 45: Draai de naald, *1af, 1 r* herhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je dient de instructies exact op te volgen, voor het breien van de hiel brei je namelijk niet alle steken! Succers ermee, groetjes

      Verwijderen
    2. Maar wat doe je dan met de resterende steken? Hier loop ik ook een beetje vast..

      Verwijderen
  6. Gelukt! Alhoewel m'n sok groter uitgevallen is dan de bedoeling was aangezien ik het gebreid heb met dikke wol en naalden 5,5! Toch bedankt, goeie uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb een vraagje...op een geven moment moet je 1 afhalen, drie recht breien en dan telkens de afgehaalde steek over de gebreide naald halen...moet je dan die steken op dezelfde naald laten zitten?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als je de afgehaalde steek over de gebreide steek moet halen wil dat dan zeggen dat je die steek moet afkanten? en moet je dat dan op de steken van de hiel doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dit is precies wat ik zoek simpel, funktioneel en !!!hoop ik, lekker warm bedankt gr sikkie, uut
    den haag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Sascha,
    IK heb weer een poging gewaagd, maar ik heb elke keer de goeie kant van de sok aan de binnenkant van het breiwerkje zitten, wat doe ik dan fout??

    Groetjes,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oeps, dat is een goede vraag! Ik denk bijna dat je dan averecht breit in plaats van recht?!? Stuur me anders even een mailtje! Groetjes Sascha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Sasha, Ik kom na de 8 steken ophalen, 24 breien en weer 8 steken ophalen steeds uit met een naald van 22 st en 32 st. Wel evenveel als de bedoeling is maar met een andere verdeling. Wat doe ik fout?
    Vervolgend moet je namelijk de rest van de toer recht breien. maar wat is de rest van de tour? In welke verdeling moet ik uitkomen om ronde 70 te kunnen gaan breien?
    Dank! groetjes Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Sasha, prachtige blog met erg mooie patronen, bedankt dat je dar tijd en energie in hebt gestoken en het met ons wilt delen. Ik heb een vraag, je patroon is voor een volwassen sok in maat 36 tot 43. Er zit toch duidelijk verschil in lengte tussen die maten, moet je voor alle maten beginnen met 48 steken? Normaal bij maat 40 begin je met 64 volgens veel patronen. NU ben ik een leek en heb het nog nooit gedaan, maar dit viel me op aan jouw patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh nee, ik heb hetzelfde probleem als Thea, ik heb de goede kant van het werk aan de binnenkant van de sok, hoe kan ik dat veranderen? Ik ben linkshandig, zet linkshandig op maar brei rechtshandig. Steek de rechternaald in de steek op de linkernaald. Enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Sascha, superleuk patroon! ik ga vanavond een rondbreinaald kopen. Maar wat betekent k1???
    je hoort het, ik ben niet zo ervaren,..
    hoop van je te horen, groetjes Britt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Sascha, ik brei al meer dan 20 jaar sokken, maar had geen goed duidelijk patroon, dit van jou is écht super dankjewel hiervoor. wilde op rondbreinaald gaan breien maar dit lukt me niet, ik krijg die toer niet gesloten , heb al filmpjes bekeken lijkt makkelijk maar ik brei ze toch maar op 5 naalden. ik kom niet weg met die rondbreinaald. voor maat 41 zijn die 48 steken genoeg als je los breid, de voet heb ik wel 6cm langer gebreid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi, als je dikker garen neemt een een dikkere naald valt het veel te groot.
    Hoe liggen de verhoudingen dan? Hoeveel steken voor bv garen nr 5 of 6?